Sykkel som hjelpemiddel

Hjelpemiddelprosessen – fra første kontakt til utlevering

Prosessen med å finne frem til ett eller flere hjelpemiddel som kan gjøre din hverdag enklere og tryggere, starter med en samtale med ergoterapeut eller annen fagperson som kjenner hjelpemiddelområdet godt. Her har du en oversikt over hvordan prosessen vanligvis foregår -fra første møte, til du har hjelpemiddelet på plass.

1. Kartlegging av behov

Prosessen begynner med en kartlegging av situasjonen. Ergoterapeuten vil ha en samtale med deg (og eventuelt besøke deg hjemme, på skolen eller arbeidsplassen) for å få en helhetlig forståelse av dine utfordringer.
Ergoterapeuten vil stille deg denne type spørsmål:

  • Hvordan påvirker funksjonsnedsettelsen din hverdag?
  • Hvilke aktiviteter ønsker du å mestre?
  • Hvor har du behov for å bruke hjelpemiddelet? 

2. Utprøving av hjelpemiddel

Når behovet er definert, får du i noen tilfeller prøve ut aktuelle hjelpemiddel. Enkelte hjelpemiddel må (eller bør) prøves ut før de søkes om, som for eksempel rullestoler og aktivitetshjelpemiddel. Utprøving skjer vanligvis på hjelpemiddelsentralen eller hjemme hos deg. Ergoterapeuten gir råd om hva som er mest hensiktsmessig basert på funksjon, bruksområde, brukervennlighet, tilpasningsmuligheter, m.m.
Eksempel på hjelpemiddel du kan prøve:

  • Manuelle- og elektriske rullestoler
  • Stoler med oppreisingsfunksjon
  • Sykler

3. Søknad om hjelpemiddel

Når valg av hjelpemiddel er foretatt, hjelper ergoterapeuten til med å fylle ut søknad og eventuelle tilleggsskjema til NAV Hjelpemiddelsentral. Søknadsteksten skal beskrive dine behov og forklare hvorfor valgte hjelpemiddel er nødvendige. Eksempel på vedlegg til søknad om hjelpemiddel:                                   

  • Tilleggsskjema 
  • Pristilbud
  • Legeerklæring

4. Vedtak og utlevering

NAV behandler søknaden, og behandlingstiden varierer avhengig av hjelpemiddelets type og sakens kompleksitet. Enkle hjelpemidler kan være tilgjengelige i løpet av få dager eller uker, mens spesialtilpassede løsninger kan ta flere uker eller måneder. Dersom søknaden blir godkjent og du får innvilget utlån av hjelpemiddel fra NAV, sendes utstyret til Hjelpemiddellageret i din kommune. Hjelpemiddellageret vil så kontakte deg for avtale om utlevering. Det er ulike måter å få hentet ut hjelpemiddelet på:

  • Du henter hjelpemiddelet selv på kommunens hjelpemiddellager 
  • Hjelpemiddellageret leverer hjelpemiddelet hjem til deg
  • Ergoterapeuten tilbyr utlevering av hjelpemiddelet, etter avtale med deg
Ute med sykkel - et godt hjelpemiddel til et bedre liv

5. Tilpasning og opplæring

Når hjelpemiddelet er utlevert, kan du ta dette i bruk dersom du kjenner deg trygg på hvordan det fungerer. Får du et hjelpemiddel med mer avanserte løsninger/funksjoner, eller individuelle tilpasninger, hjelper ergoterapeuten til med tilpasning og veiledning. Eksempelvis handler dette om:  

  • Justering av benstøtter, setedybde og ryggvinkel 
  • Opplæring i bruk av hjelpemiddelet
  • Informasjon om vedlikehold og reparasjon

6. Oppfølging 

Etter utlevering følger ergoterapeuten opp for å sikre at hjelpemiddelet fungerer som det skal. Dersom behovene dine endrer seg over tid, kan det være aktuelt med nye tilpasninger eller bytte til et annet hjelpemiddel. Oppfølging kan gjøres jevnlig eller ved forespørsel fra deg. Eksempelvis kan det etter en tid være behov for: 

  • Forbedringer med tanke på sittestilling
  • Tilleggsutstyr
  • Tilrettelegging av omgivelsene

Oppsummering

Ergoterapeuten fungerer som din støttespiller gjennom hele prosessen -fra kartlegging og søknad, til utlevering og oppfølging. Målet er at du skal kunne bruke dine hjelpemiddel på en selvstendig og trygg måte.